Kisahnya | Trip Ke Phuket 1

Friday, July 31, 2015

Assalamualaikum.

Baru saja habis makan sambil baca blog si Hidayah atau nama timangan dia DORA. Comel?  Motivated kut baca blog minah ni. LH rasa terus nak menulis entri seterusnya. Gicuh!



Trip adik beradik kedua untuk tahun kedua ialah ke Phuket. Selepas balik dari Korea(i will update soon), LH stay dekat area KLIA2 saja dekat The YouniQue Hotel. Tak la dekat sangat pun. Tapi dari airport ke hotel boleh naik teksi caj dalam RM20. LH tinggal situ 1 malam sambil menunggu ketibaan adik LH. About the hotel i give 3 star. Sebab apa 3? sebab breakfast dia hambar gila dan receptionist tak tau nak beramas mesra, senyum pun idok mahu. Yang lain memang tiptop. Sudah cerita pasal hotel tu, flight ke Phuket adalah di malam hari dan kami berempat ke airport selepas checkout. Masa checkout sengaja LH lambatkan ke pukul empat dan tambah RM40 untuk 4 jam dan tah kenapa receptionist sorang ni yang baik hati sikit dia ambil caj untuk satu bilik sahaja.


Nak dipendekkan cerita sebab tak ada apa sangat menarik berlaku di KLIA2 kami pun selamat check in dan tunggu flight berlepas.


Sepanjang perjalanan cuaca masa nak sampai Phuket agak tak menarik. Flight bergegar tanpa henti dan 2 kali pusing baru boleh landing. Tapi alhamdulillah semuanya selamat sampai.

Masa sampai airport Phuket, LH berani cakap Malaysia boleh berbangga dengan airport di setiap negeri. Antara airport yang dah LH cuba, KLIA,KLIA2, Senai, Langkawi, Alor Setar, Subang dan Penang masih dalam kondisi yang cukup baik berbanding airport di Phuket. Nak dijadikan cerita masa dalam flight arrival kad yang sepatutnya LH isi, LH tersalah isi dan kad tu pulak habis jadi LH kena ambil dekat airport. Melilau mata ni nak ambil kat mana kan, nasib jumpa ada pramugari AA ni tengah edar kad tu deakt eskalator. Selesai imegresen maka perjalanan bermula.

Keluar sahaja dari balai ketibaan, macam biasa kalau tempat pelancongan ni akan dipenuhi dengan manusia tawarkan teksi dan pakej yang memacam. Seperti pesanan Supermeng, wat lek dulu jangan nak gelabah biawak. LH terus ke kaunter teksi dan book teksi berharga 800bath. Masa nak book teksi ni boleh pulak dia suruh pergi kaunter satu lagi sebelah dia, LH pun ikut je, dan bagitau dia nak teksi. Dia kata ok, pastu dan dan promote segala macam pakej. LH dengar, muka khusyuk, tunjukkan penuh minat, tanya itu tanya ini.... End of conversation. 'TQ i take taxi only"


*Mati kena maki kan.

Kenapa ambil teksi? sebab kitaorang berempat, makanya tak rugi pun ambil teksi. sorang 200bath saja. Pada yang solo dan nak jimat korang boleh naik van, sorang 180 bath. Kalau naik van korang kena tunggu van penuh dan harga 180bath untuk van itu adalah untuk satu kepala manakala harga untuk teksi adalah satu teksi. Jangan keliru. Dari airport ke Patong ambil masa lebih kurang 45 minit. Sampai hotel kami terus check in. LH awal-awal dah email pihak hotel cakap lambat sampai. Even kalau sampai awal pun LH akan email jugak. Kita tak tahu apa nak jadi kan. Harga hotel lebih kurang RM 250 untuk 3 malam dan ini hotel backpack yang caj per head. Kiranya satu bilik ada 4 katil dan kami berempat. Kosnya jadi murah kalau kira untuk sorang sahaja. Paham ke? Cam pening kan?

Nama hotel DFEEL HOTEL. Decoration cantik, bilik besar dan tak ada breakfast. Tak kisah tak ada sarapan pun sebab harga hotel murah. Lepas check in LH terus book untuk pakej island hopping. Kitaorang ambil pakej 1200bath per head. Sebenarnya bagi yang banyak masa di sana boleh jalan-jalan dulu di area Bangla Road untuk cari pakej. Tapi memandangkan LH kesuntukan masa dan takut tak ada aktiviti untuk besoknya jadi LH isi dulu dengan pakej island hopping. Selesai semua, kami naik bilik dan berehat. LH keluar balik masa adik-adik tengah berehat sebab belikan diorang makanan untuk sarapan besok. Nasib dekat hotel ada kedai 24jam. Alang-alang keluar LH jalan-jalan area berdekatan sebab nak cari kedai muslim, dan kedai muslim juga dekat. Untuk hari pertama tak ada apa menarik. Kami tidur terbongkang kepenatan.





Jamu selera

Boarding

NK500


Depart


Bilik


Bilik


Toilet


Almari


Sarapan


Sarapan


Art


 Art


 Kitchen


 Art


 Reception


 Reception


 Persekitaran


Persekitaran

Hotel dia sangat selessa bagi LH. Jarak ke Patong Beach pun dekat, boleh jalan kaki bagi yang muda. Kalau taknak peluh ketiak boleh sewa motor.  Kitaorang sarapan roti saja yang kitaorang beli dekat kedai depan. Barang makanan yang dijual dekat 7E atau mana-mana kedai 24 jam korang boleh semak tanda halal. Hari kedua selepas sarapan kitaorang join Island Hoping. 

Sambung Part 2

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images