Dapur Teruna | Terung Gulung dengan Udang (Eggplant roll with Shrimp)

Saturday, October 25, 2014

Assalamualaikum semua.

Semangat pagi-pagi ni buat entri. LH tak boleh tidur sebenarnya. Sekarang jam 0259 waktu Madinah.

Resepi terung ni LH buat minggu lepas kalau tak salah. Masa tu teringin nak makan terung cili macam ayam penyet tu tapi sini tak ada cili padi makanya jadi sambal terus. Olah-olah jadi terung dengan udang. Tercetusnya idea terung ni dari rancangan foodnetwork. Resepi masa tu dia gulung terung dengan daging. 

Mula-mula LH macam risau jugakkan takut tak sedap sebab jadi resepi sendiri tapi alhamdulillah kawan-kawan sini cakap sedap dan siap bertambah. (harap idok la menipuπŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰)



Sebenarnya resepi ni jadi 2 resepi sebab resepi satu macam dalam gambar. Tapi kalau yang tak cukup masa boleh gaul je semua tanpa gulung-gulung. Tapi rasa dia memang berbeza. LH dah cuba dua-dua cara dan memang rasanya berbeza. Mungkin berbeza sebab kalau yang gulung macam dalam gambar terungnya digrill dengan olive oil dulu sebelum digulung tapi yang resepi tak cukup masa tu campur je semua.

Moh la tengok resepi. Cerita panjang pon pening je.i



Terung gulung dengan Udang


Bahan

1. Terung. (kuantiti bergantung pada saiz hidangan)
2. Udang saiz sederhana -1/2 kg
3. Olive oil
4. Cili kering*  (8 tangkai. Potong dan rendam dengan air panas sampai lembut.)
5. Bawang besar* (2 ulas)
6. Cili besar* (4 tangkai)
7. 4 sdb minyak masak
8. Garam dan gula
9. Serbuk parsley

Cara

1. Terung potong memanjang dan nipis. Kalau nak buat sikit saja yang bergulung dengan udang, lebihan terung yang belum dipotong boleh potong biasa. Basuh dan rendam dalam air bagi elakkan lebam.

2. Kisar semua bahan bertanda * sampai halus.

3. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumis bahan kisar sampai naik minyak. Naik minyak ni maksudnya baham tumisan tu ditumis sampai kering kemudian terus gaul sampai berminyak. Api perlahan.

4. Masukkan bahan perasa. LH biasa perasa dengan garam dahulu. Kemudian baru perasakan dengan gula. LH gantikan ajinomoto dengan gula. Gula ni memghitamkan sambal jadi LH taruk akhir.Dah masak ketepukan.

5. Udang yang dibersihkan dan dibuang kulit digaul dengan minyak zaitun, sikit garam dan serbuk parsley. Biarkan dalam 5 min kemudian grill sampai masak. LH suka kalau grill udang tahap masaknya sederhana sebab taknak bagi manisnya hilang. Minyak zaitun boleh juga digantikan dengan minyak biasa dan serbuk parsley boleh juga digantikan dengan herba lain yang wangi. Ketepikan.

6. Sapukan terung dengan minyak zaitun dan grillkan dia sampai masak.

7. Bila dah siap semua bahan, letak udang di tengah dan gulung dengan terung. Kemudian simbah dengan sambal yang disediakan.


Kalau korang malas nak gulung2 ni korang potong terung ketul2 dan gaulkan saja terung dan udang dengan sambal tu. Udang dan terung tu tak payah grill pon tak pe terus saja gaul dengan sambal. Cuma rasanya berbeza dengan yang digrill tu.

Rasa yang digulung tu lebih seimbang dan sedap.


P/s: entri gigih menggunakan smartphonr. Kebas jari jemari.

You Might Also Like

2 comments

  1. ni comment kuar topik..pic screen ats..pantai tg rhu kn??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 100 markah utk ketepatan tekaan itu.hhehehe

      Delete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images