Kisahnya | Aidiladha di Madinah

Thursday, October 09, 2014

Salam semua.. Ok gigih tak LH?

Kalau time rajin macam ni la.. setaip hari ada entri. Cuba kalau malas.. Haramm!!

Siapa pernah sambut raya kat negara orang? Mesti ramai kan? Terutama pelajar yang belajar di luar negara dan backpackers yang nak merasa raya di tempat baru. LH dah tergolong dalam golongan yang sama dengan golongan perantau tersebut tahun ni. Biasa feeling feeling perantauan di KL saja tapi kali ni memang bebetul perantau. Jauh sampai ke Madinah. Jauh pun takpe janji impian tercapai yer tak?

Solat sunat Aidiladha kat sini awal. Kalau di Malaysia lebih kurang pukul 8.30 pagi kan tapi di sini pukul 6.30 pagi. Awal tak? Mesti la awal kalau dah subuhnya jam 4.30 pagi. Selesai subuh semua akan bertakbir raya sampai jam 6.30 pagi dan tempat 6.30 pagi solat sunat raya dimulakan. Selesai solat, imam akan sambung dengan khutbah raya haji. Kawan LH yang paham khutbah tu dia cakap tiap tahun khutbah yang sama. LH senyum jer sebab tak paham.

Seminggu sebelum raya takbir da bergema setiap pusat membeli belah. Pusat membeli belah ok ada takbir. Hik..
Alhamdulillah tahun ni dapat merasa beraya di Masjid Nabawi. Walaupun orang asing tapi hati gembira dan tenang.

Ok jom layan gambar sekeping dua di Masjid Nabawi.

 Ni lah kawan LH kat sini, namanya Syazwan Senin. Dia yang bagitahu LH yang khutbah tu tiap tahun cerita tentang Nabi Ismail. Same topic.










































Orang memang sangat ramai,tapi bila kat dalam tu tak ada pun berasak-asak. Cool je jalan. Alhadulillah. Berpeluh pun tak. Tapi bilangan orang solat Aidiladha ni tak ramai sangat sebab rombongan haji semua tak ada sebab diorang tengah wukuf. Masuk raya kedua baru rombongan haji akan turun ke Madinah kembali. Kalau ke Madinah roger LH, boleh pergi makan kambing sesama

Sebut pasal kambing teringat ada beberapa gambar pasal jual kambing di sini. Syazawan yang bawak tunjukkan dekat LH dan kawan LH. Jom tengok..











Diorang ni jual kambing tepi jalan jer. Korang bayangkan korang lalu kat federal highway dan sampai dekat tol batu 3 ada orang jual kambing. Hah gitulah lebih kurang. hikhikhik...

Ok tu sajo. Esok LH kerja,selamat beradu.

wasalam...

p/s:11.15pm KSA.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images