Kisahnya | Trip Yogyakarta/Jogjakarta 2

Tuesday, April 22, 2014

Kisah kedua bermula apabila.... 

Hah gitu permulaannya...



Harap menjadi iktibar pada korang semua kalau perjalanan backpack pastikan ada snack atau coklat dalam beg. Sampai saja di Malioboro LH dengan member lain dah macam kain buruk. LEMBIK!! sebab tak makan dari pagi. Member LH sorang ni siap nak pengsan dalam bas pastu terus dapat tempat duduk. Gituh peramah dan berbudi bahasanya orang Indonesia. GOOD!

Turun saja dari bas, terus melulu masuk KFC. Dah itu je kedai makan yang tak payah was-was segala. InsyaAllah halal. Sebelum trip ni LH dah study la sikit pasal KFC diorang jadi memang tahu KFC diorang ada nasi cuma tak menjangkakan yang semua set dekat KFC diorang ada nasi. Diulang sekali lagi semua set KFC ada nasi. Kalau kat Malaysia korang beli set SNACK PLATE, maka kat sana dapat sebungkus nasi dalam set tu. Tak ambil gambar pun sebab kebulur. Ada dua gambar saja dekat KFC diorang ni.







 Air boleh pilih sama ada air kotak atas ni atau bawah ni. Warna biru trademark gelas dia.



Dah selesai makan rehat-rehat sekejap dalam KFC tu bagi mendapat keyakinan diri nak redah kat luar LH dan member pun keluar mencari hala tuju walaupun tak ada hala tuju. Tempat pertama pergi ialah Stesen keretapi Yogyakarta. Ingat nak pergi sana la mana tahu ada kerusi boleh rehat dan lepak bagai macam Malaysia. Sekali kerusi disediakan untuk yang ada tiket sahaja ok. Kiranya ada guard jaga dekat gate untuk bertiket sahaja. Dah macam tu kitaorang pun amik keputusan nak sewa hotel atau rumah tumpangan sekejap. Member LH nak pengsan lagi sekali. Punggah!!!

Melilau la LH cari hotel yang murah-murah kalau-kalau ada per hour punya cas kan. Sekali tak ada. Kitaorang bantai jer bayar semalam punya rate tapi pukul 7 mlm dah check out. Terlopong receptionist tu. Indah khabar dari luar hotel kat Malioboro ni. Dari luar macam wowwwwww!!!  Sekali masuk dalam, aiyoooooo... So nasihat LH kalau korang nak check in kat Malioboro kalau walk in baik pergi check bilik dulu sebelum serahkan passport.

Ok sambung lagi, malam tu dah selesai semua rehat mandi solat kitaorang pun check out dan cari kedai makan yang halal. Walaupun banyak kedai makan kat situ cuma hati masih curiga dengan kebersihannya. Pastu jalan punya jalan jumpa la kedai makan sebijik Member LH yang datang sehari awal dia da belikan tiket keretaapi terlebih dahulu. Bisnes kelas ke Bandung. Wow duduk bisnes kelas! Selesai makan kitaorang terus pergi ke stasiun yogyakarta. Scan tiket dan lepak sana sampai train sampai.








Aiyoyo... Pengsan t engok gerabak sebenar. Indah nama dari rupa. Perjalanan dari Yogya ke Bandung mengambil masa 7-8 jam tanpa henti. Tiket kalau taku habis korang boleh beli secara online. Tapi selalunya kalau tiket executive banyak je. Tiket ekonomi dan bisnes selalu habis. sepanjang perjalanan ada waiter yang akan bawak makanan untuk dijual. Memacam la makanannya. Dia tak bawak atas troli tau, dia bawak guna tangan saja. Sekali bawak dalam 3 4 pinggan gitu. Yang bawak family lebih baik pilih pengangkutan lain sebab agak lama dan memenatkan. Tapi yang backpack tak rugi cuba kenderaan awam di negara orang. Menarik.

 Pagi di Bandung. Besar stesen Bandung ni. Bnayak lane.


Ni gambar kesuluruhan stesen Bandung. Kitaorang salah keluar masa keluar dari stesen ni. sepatutnya ambik pintu keluar sebelah kiri tapi kitaorang pergi keluar ikut pintu kanan pastu kena menapak pusing balik dan akhirnya dapat snap gambar kat atas ni. Ohsem. Bandung lebih sejuk dari Yogyakarta. Kata orang tempatan sebab Bandung lebih tinggi kawasannya dari negeri lain. Macet nya medium antara Jakarta dan Yogyakarta. Kitaorang stay sehari saja kat Bandung dan keesokan paginya bergerak ke Jakarta dengan domestic flight Air Asia Indonesia.

Nanti malam LH sambung entri pasal Bandung pulak.

-Adios-

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images