Kisahnya | Trip Yogyakarta/Jogjakarta 3 (Bandung)

Sunday, May 11, 2014






Moh sambung cerita..

Konon kata nak sambung malam karang yer.. sekali berhari baru sambung.

Sampai saja pagi tu dekat stesen Bandung, macam yang LH cerita sebelum ni, LH dan rakan sekalian alam terus menapak mencari guesthouse yang telah ditempah. Pepagi tu jalan sekitar bandar Bandung dah. Masa memula keluar dari stesen, jalan raya tak sibuk lagi,baru nak bermula walaupun hari dah nak cerah. Sepanjang perjalanan tu sempat la LH tengok kehidupan pagi rakyat Indonesia di Bandung. Budak-budak ke sekolah dan ada yang ke pejabat dan tak kurang juga yang nak mula bisnes pepagi tu. Yang menarik perhatian kanak-kanak sekolah diorang ni tengok kecik-kecik saja tapi dah naik motosikal dalam bandar Bandung tu ke sekolah. No worries!! Abang Polis tak kacau. Kalau Malaysia mati kena kejar.

Cari punya cari siap tanya pakcik tepi jalan yang menyapu sampah di pagi hari. Dekat saja dari setesen cuma kitaorang terlepas lorong. Lumrah kalau datang backpack ni sesat. Masuk guesthouse tu dan alhamdulillah GH ni boleh check in serta merta walaupun masih awal pagi. LH sangat gembira sebab boleh mandi.

Maaf gambar GH dah hilang dan LH lupa dah nama GH tu.

GH ni nak kata hebat macam GH dekat Krabi tu taklah. Biasa saja. LH rasa memang standard GH Indonesia ni macam tu saja kot sebab dekat Jogja pun macam tu.

Abaikan tentang GH tu, selesai rehat sekejap kitaorang pun keluar menjelajah. Plan asal nak ke Trans studio. Hati berbelah bahagi nak masuk atau tak. Almaklumlah dah tua. Tapi hati berat ke arah nak masuk sebab nak tengok. Berkorban lah duit yang tak seberapa tu sebab nak jugak masuk TRANS STUDIO BANDUNG.

Sebelum tu, kitaorang ke stesen keretapi Bandung balik sebab nak beli tiket ke Jakarta pagi esoknya. Selesai beli tiket LH cari kedai makan dan jumpa kedai makan tepi jalan. Kawan-kawan pesan jangan makan dekat gerai tepi jalan di Indonesia tapi entah macam mana LH boleh pergi makan dekat kedai tepi jalan. LH masuk dengan kawan-kawan lain dan perseketiran kedai macam, oh kenapa aku masuk sini?

Yang jaga kedai tu makcik muslim sebab pakai tudung jadi LH berdoalah muslim. Makcik tu pun baik orangnya dan ramah.

LH tak tau nak makan apa, sebab nama-nama makanan dia pelik. Lepas tu mak cik tu cadangkan Nasi Gudeq. LH setuju. Nasi Gudeq menjadi sarapan merangkap maknan tengahhari. Rasa dia boleh tahan dan pada LH sedap ada nangka dan daging lembu. Rasa dia agak manis untuk gulai rakyat Malaysia. Sebelum makan bukan setakat doa makan, ayat kursi pun LH baca takut lah kan negara orang. Dan alhamdulillah sampai balik Malaysia perut LH sihat.

Waduh!! Kalau cerita bab makan panjang berjela. Jom layan gambar TRANS STUDIO BANDUNG.










sesuatu yang harus korang cuba kalau masuk sini


Kalau minta pendapat LH,LH rasa Taman Tema Genting lebih menarik. LH pun tak pasti kenapa mungkin faktor usia yang dah makin menginjak ke usia dewasa antara penyebab LH makin kurang dengan aktiviti macam ni. Lepas habis main 2 game kalau tak salah LH, LH sekadar jalan-jalan ambil gambar dan tunggu yang lain. Pada yang tak suka aktiviti macam ni jangan membazir. Cukup sekadar pergi depan tu dan ambil gambar dan balik. LH dah lupa dengan harga tiket. Ampun ya. Malah harga teksi ke Trans ni pun LH da lupa tapi kalau tak salah LH berjaya dapatkan harga kurang dari 100 ribu rupiah walaupun jalan sesak. Pastikan deal harga sebelum setuju.

Balik dari TSB LH dan kawan2 ke Pasar Baru beli telekung. Habis berborong balik hotel dan rehat. Gila penat. Duit LH dah habis masa ni. Tengah pikir camna nak buat sama ada nak tukar kat money changer atau withdraw saja. Sekali kawan LH inform kata boleh withdraw duit dari ATM tanpa sebarang caj. Cari bank yang ada lambank maybank kecik saja. Bri Bank kalau tak salah LH.

Ini buka trip Jimat. Jangan contohi. Hahahahaha....

Malam tu LH makan tepi jalan lagi. Hati kental perut waspada. Gituh!!

Jalan-jalan cari kedai semuanya kedai tepi jalan saja dan alhamdulillah semua sihat. Cuma pastikan kedai tu halal yer. Sebab ada kedai yang jual katak.

 Waiter kedai

 Kangkung hot plate


 Masih hidup!!(Ni belum dimasak dan bukan menu kitaorang)


 tepi jalan kan?


 Nasi goreng


Ikan Gurami aka Ikan Kaloi. SEDAP!!

Balik hotel terus tidur sebab besoknya train ke Jakarta paling awal pukul 5.30. Pukul 4.00 pagi kitaorang dah bangun dan berjalan kaki ke Stesen Bandung tanpa sesat. Bangga tak sesat.
Nasihat untuk korang,sebelum makan Bismillah ye.

Pagi-pagi naik keretapi ke Jakarta. Kelas Eksekutif. Harga tiket rabak poket. 


EXECUTIVE x?

Sampai situ sahaja. Bye bye Bandung, Welcome Jakarta..

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images