Kisahnya | Madinah 1

Sunday, September 28, 2014

Assalamualaikum

Hari ini hari ke enam LH di Madinah. Cuaca yang tidak sama sekali seperti di Malaysia. Tapi alhamdilillah LH selesa begini. Cuacanya panas tapi berangin kering. 

Hari pertama sampai, LH rasa suatu kelapangan hadir dalam diri. Disambut dengan layanan yang berbeza dari pihak imegresen Saudi Arabia. Penat perjalanan yang mengambil masa 8 jam dengan penerbangan SAUDIA hilang melihat layanan mereka. 

Jelas sekali apa yang diceritakan selama ini bahawa rakyat Malaysia di senangi di bumi anbia ni benar. Sesampai LH di pintu imegresen, LH beratur jauh di belakang disebabkan penerbangan LH mendarat bersama-sama beberapa penerbangan haji dari Indonesia dan beberapa negara lain. Seorang pegawai terlihat LH memegang passport berbeza dari yang lain. LH dipanggil ke dalam bilik. Soalan pertama di ajukan...

"Malaysia?"

"Yes from Malaysia"

"Please come this way"

Tau imegresen tu bawak ke mana?

Dia bawak LH pergi satu kaunter khas ni dan selesaikan imegresen sesegera mungkin. Terlepas hazab beratur yang panjang itu. Dalam pada LH menunggu member LH ni melepasi imegresen, tiba-tiba jemaah haji dari Malaysia sampai dan ada seorang ketua yang memakai lencana Tabung Haji. Nampak saja kelibat jemaah Malaysia tu pegawai yang uruskan LH tadi tu terus memanggil

Malaysi! Malaysi!

sambil tunjuk pada satu laluan kosong dan diorang terus dibawa ke imegresen tanpa banyak soal macam jemaah lain.

Masa tu LH rasa macam..

IM PROUD TO BE MALAYSIAN.


Selesai cerita imegresen. LH di jemput dan di bawa ke rumah penginapan yang disediakan. Alhamdulillah segala urusan dipermudahkan.

Driver suruh rehat dan besok pukul 8 pergi daftar di bangunan ADMIN.



Besok pagi dengan mata lebam sebab tak boleh tidur terus pergi daftar kat pejabat ADMIN. Cari bagai nak gila tak jumpa. Speakang tanya orang sana orang sini pon tak faham. Tapi alhamdulillah jumpa.

Malas nak cerita pasal pendaftaran segala.

Cerita yang menariknya ialah

Hidung berdarah hari ke 3

Berhenti merokok hari dari hari pertama

Makanan so so..  Tapi alhamdulillah masih diber makan yer dok

Rumah ke tempat kerja catwalk saja

Tinggal sorang dalam sebuah apartment.(lucky me)

LH lelaki ke enam di tempat kerja LH dari Malaysia.

Hari kedua ke Masjid Nabawi tapi tak sempat masuk Raudah.



Rasanya itu saja yang penting berlaku sepanjang 6 hari di Madinah. Cuaca panas kering. Musim sejuk malam lebih lama. Sekarang ni dah dikira pertukaran ke musim sejuk sebenarnya sebab 6.00 petang da gelap. Suhu 42 darjah celcius masa LH touchdown. Tapi LH bersyukur sangat semuanya dipermudahkan.

Memandangkan kamera tak bawa makanya korang layan gambar henfon je la yer..




 SArapan pertama di Madinah. Kimchi juga yang LH bawa. hikhikhik









 Airport Riyadh















itu sahaj gambarnya sebab gambar yang lain penuh muka LH yang jakun sajo. Next entri LH akan cuba cerita tentang pasar basah dekat Madinah. wassalam...


p/s: xdapat sambung entri SG,Medan dengan tamatkan kisah Jogja. Gambar dalam PC kat kg. Kalau wujud dalam dropbox LH setelkan.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images