Kisahnya | Istanbul Backpackers Part 2

Wednesday, March 11, 2015

Hari kedua ke mana? Hari kedua bangun awal. LH orang pertama sarapan ok.

Big Apple Hostel and Hotel ni sediakan sarapan kat rooftop jadinya suhunya boleh tahan menarik siap keluar asap bercakap. View biasa-biasa saja. Boleh nampak selat Bhosporus dan nampak bumbung masjid biru.













Habis sarapan LH bergerak ke stesen Sultanahmet menghala ke Kabatas. LH turun di stesen Kabatas. Masa dekat stesen Kabatas ni ada lagi orang jual pakej cruise tapi kali ini untuk ke pulau. Ada dua pulau yang disediakan. Tak ingat nama pulau tu.

Kawan LH ada pesan suruh ke pulau ni kalau ke Istanbul tapi LH malas nak pergi sebab semalam dah naik cruise jadi hari ni nak jalan kat darat. Turun dari tram LH jalan ke sebelah kiri dan terus sahaja ikut pelancong-pelancong lain.

Sampai ke Dolmabahce Palace. Ada 3 jenis tiket untuk dewasa. Untuk masuk keseluruhan istana,masuk kawasan kediaman pejabat sahaja dan untuk masuk harem atau tempat gundik diraja sahaja. LH buat keputusan ambil untuk kawasan pejabat kediaman sahaja sebab dari blog azleania cakap kawasan harem tak best. Memula masuk LH jalan-jalan kawasan luar dulu pusing sampai belakang. Masuk museum jam. Lepastu patah balik ke depan baru masuk ke dalam Istana. Pilihan nak melawat kawasan mana tu untuk dalam istana. Penerangan di beri dalam bahasa Inggeris dan Turkey,pada yang pandai Turkish boleh masuk kumpulan penerangan dalam bahasa Turkey.

Untuk masuk ke dalam istana ni kamera dan telefon dibenarkan bawa masuk tetapi tidak boleh ambil apa-apa gambar. Ada saja yang curi ambil gambar sebab masa tu 1 kumpulan tu ramai gila jadi tour guide dalam istana tu tak nampak semua orang. Mat Saleh banyak ambil gambar curi-curi. Memandangkan LH bawa gopro maka LH ambil video terus. Tapi video tu bukan untuk tontonan umum. Jadi sesapa nak tengok Chandelior terbesar di eropah sila simpan angan-angan ke Dolmabahce Palace. Seni bina dia dan sejarah orang yang menduduki istana ni sangat mengagumkan. Indah.




Dolmabahce Palace
 

Kediaman



 Kediaman



 Bunga



 Sisi kediaman



 Pintu masuk



 Halaman



 Dolmabahce Palace



 Taman



 Taman



 Bunga di taman



 Hadapan istana



 Bunga



 Burung dan Istana



  Burung dan Istana


Cantik tak? itu je termampu sebab tak bawak kamera. Semua pakai Gopro. Tapi tak sangka Gopro pun boleh hasilkan gambar yang cantik.

*matila puji diri sendiri

 Habis melawat istana ni ingat dalam hati nak ke Ferikoy Bazaar di mana bazaar ni adalah luar kawasan bandar sikit. Kiranya kalau pergi KL korang kena pergi Shah Alam. Lebih kurang macam tu. LH terus Google attraction di situ tapi tak menarik minat sebab lebih kepada barang antik. Terus buat keputusan singgah Galata Tower.  Part mencari Galata Tower ni boleh menangis sebab tak jumpa dan kena memanjat bukit. Jujur cakap bukit dia memang tinggi. Tinggi sebab sesat.

Cara yang senang ialah turun di stesen Karakoy dan naik TUNEL. TUNEL ni kereta api bawah tanah tapi ada 2 stesen saja. Naik dari Karakoy turun di satu lagi stesen. Lupa nama. Ala 2 stesen sajo.

LH pusing-pusing tetap tak jumpa. Tapi bagus juga sesat sebab LH jumpa banyak kedai jual FM sini dan lebih murah dari Sultanahmet. Di Sultanahmet 1 FM lebih kurang 4 5 lira tapi di sini 1-2 lira saja. Cuma method dia berbeza.





Pusing punya pusing sampai nak tercabut kaki akhirnya jumpa juga. Menaranya tak la tinggi sebab tu tak boleh nampak bumbung dia. Tapi tah macam mana boleh nampak Istanbul. Mungkin sebab dia atas bukit. Tiket 25Lira untuk pelancong. Masa LH sampai tu orang beratur sampai luar. Makanya LH tengok sajalah. Memang tak lah nak naik reramai macam tu.



Balik dari Galata Tower LH jalan kaki turun bawah ke jalan besar, lepastu rasa air buah delima yang banyak dekat Istanbul. Banyak diorang jual tepi jalan freshly perah. 2Lira satu gelas. Sedap!






Memula rancang nak naik tram balik ke Eminonu tapi fikir balik baik jalan kaki sepanjang Galata  Bridge. Jarak antara stesen Karakoy ke Eminonu tak jauh pun sebenarnya. Boleh jalan kaki. Kalau tau jalan dari Sultanahmet ke Eminonu pun dekat saja.  Ramai orang memancing sepanjang jalan. Senang tengok diorang dapat ikan. Ada satu pakcik ni minta rokok dengan LH dengan balasan dia tolong gilap kasut LH. Beriya nak gilap tapi LH cakap tima kasih saja lah.







Lepak tepi jeti kat Eminonu sambil makan kebab ikan. Sebelum beli macam was-was nak beli sebab dari jauh boleh bau hanyir ikan dia tapi tetap nak rasa juga sebab ramai orang datang sini rasa kebab ikan ni. 6 lira satu kebab. Rasa dia pada tekak LH sedap. Tapi tak tau lah kot tengah kebulur.



Habis makan terus balik hotel sebab tak jauh pun hotel kat Sultanahmet saja. Sebab apa? Nak memerut. Sekali sampai hotel bilik tengah kemas,berpeluh mengemut.

Setel memerut sambung jalan ke Grand Bazar dengan Spice Bazar. Ini sesat toksah kira. Padahal sekangkang kera saja dengan stesen Sultanahmet tu dan Grand Bazar tu bersambung dengan Spice Bazar. LH tak jumpa pun sambungan tu masa balik baru jumpa. Macam mana nak guide eh?

Tak tau lah nak guide camna sebab asyik sesat. hik.

Tapi yang menarik LH suka Spice Bazar berbanding Grand Bazar. Sebab apa,sebab Grand Bazar ni macam barang-barang souvenir macam lampu, barang pelita, langsir dan barang-barang mak-mak yang tak menarik minat LH pun. ada berapa ratus pintu tah Grand Bazaar ni dan antara mall terbesar suatu masa dulu.LH takde lah jalan semua pintu sebab tak suka. Kejap saja masuk Grand Bazar lepas tu terus keluar cari Spice Bazar tapi sesat. Tapi bagusnya sesat ni sebab jumpa lorong-lorong kedai yang banyak barang-barang yang LH suka macam barang-barang memasak dari kayu. Gambar-gambar potraik pemandangan Istanbul, cuma memikirkan tak muat beg saja takleh nak beli. Lepas tu masuk Spice Bazar terus jatuh hati dekat rempah ratus dia. Dalam hati terpikir kalau Mat Gebu datang mau dia borong lupa diri. Rempah-rempah dia bau sedap dan tak pedas sangat. Lh cuba tanya satu kedai ni carikan LH rempah paling pedas dalam kedai ni, dia bagi LH rasa dan dia rasa,dia sampai batuk-batuk. LH senyum je tengok dia.


 Grand Bazar


 Spice Bazar



 Spice Bazar


 Masjid berdekatan Spice Bazar


Lepas siap beli Turkish Delight dengan rempah satu jenis LH lepak depan masjid ni tunggu azan Maghrib. Bila azan Maghrib berkumandang lampu start menyala sikit-sikit sebab malam makin gelap. Tak terucap indahnya azan masa tu. Sejuk sangat malam tu sebab nak hujan dan angin kuat gila.

Selesai solat LH jalan-jalan masuk balik Spice bazar tapi tak beli dah. Sekadar masuk untuk tembus balik ke kawasan grand bazar dan balik ke Sultanahmet. Masa balik tak pulak sesat sebab dah tak serabut dengan ramai orang. Sekejap saja jumpa hotel. Malam kedua berakhir awal sebab penat berjalan.

Member ajak keluar pulak. Nanti kita sambung part akhir dan penutup
Wasalam

p/s: Gambar kelabu asap tu dari Note 2

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images