Kisahnya | Trip Ke Krabi. (Backpackers) 1

Sunday, January 12, 2014

Entri basi. Itu yang pasti. Sebabnya? Sebabnya LH pergi Krabi ni bulan 9 haritu. Ni dah tahun baru baru nak cerita bagai. Tak kisah la. Janji masuk juga dalam label Kisahnya blog LH ni kan?

Jadi memulakan kisah, LH dan rakan-rakan seperjungan *gituh memulakan trip kitaorang ni dengan bas. Sekali lagi dengan bas ok. Mari sini LH terperincikan.

Cari punya cari tiket flight yang murah semua habis,tapi tarikh yang tu saja yang bersesuaian. Jadi memasing setuju ikut jalan darat. Lagipun tak ada sesapa pernah cross border ikut jalan darat melainkan LH sebab LH jiran Thailand. Keputusan dibuat. Kitaorang amik tiket pukul 10.30pm naik bas di Pudu Sentral. Kitaorang pilih bas Konsortium. Pemilihan bas ni ikut pada kehendak hati sebab banyak bas yang menawarkan perkhidatan cross border ke Hatnyai ni. Kitaorang beli secara atas talian saja. Online jah.

Perancangan awal kitaorang nak pergi berempat,tapi memandangkan salah seorang rakan taulan tu dihingapi campak jadi terpaksa pergi bertiga saja. Kitaorang ok saja. Untuk yang nak beli tiket bas ke Hatnyai tu korang buka saja laman web konsortium express semua ada dalam tu.Harga tiket adalah berbeda mengikut masa dan kemudahan dalam bas,sebab ada bas yang sediakan TV sekali setiap tempat duduk. LH nak tunjuk tiket pun dah lupa nak ambil gambar.

LH masih kerja hari yang nak pergi tu sebab bukan nak buat apa pun siang tu, jadi LH pun kerja macam biasa. Member yang lain pun kerja macam biasa. Tepat jam 10.30 kitaorang berkumpul kat pudu sentral dan melantak marrybrown dulu sebab memasing kebulur. Pada yang tak pernah ke pudu tu korang boleh naik bas rapid atau metro atau naik saja LRT. Kalau naik LRT Putra kena tukar naik LRT STAR dekat stesen MAsjid JAMEK dan berhenti di stesen PUDU(ada orang kata nama dia Plaza Rakyat).

*matila la naik LRT pon nak ajar

Selesai mengisi perut kitaorang pon masuk dalam perut bas. *gituh
Perjalanan ke Bukit Kayu Hitam ambil masa lebih kurang 5 jam. Tapi biasa sampai awal sebab jalan malam kan.

Lebih kurang jam 4 am - 4.30 am gitu Kitaorang sampai kat satu perhentian ni. Tempat tu macam dalam hutan.Ingatkan dah sampai Bukit Kayu Hitam sekali dia berhenti rehat dulu makan dan yang pasti kat perhentian sebelum ke Bukit Kayu Hitam ini kita berhenti sebab nak dapatkan pas masuk dan keluar ke Thailand. Driver bas akan minta Passport kat korang dan dia akan pulangkan lebih kurang sejam macam tu bersama dengan pas masuk dan keluar.

credit to dmnfarra
Apa gunanya pas ni?

Pas masuk tu perlu diserahkan kat imegresen masa masuk gate Thailand nanti. Dan korang kena ingat yang korang kena simpan pas keluar korang sampai hari korang nak keluar dari Thailand nanti. Kalau takde or hilang korang akan diambil jadi amah diorang. *matila tipu..hahaha... LH pon tak pasti apa akan jadi sebab LH punya selamat disimpan.

Sampai saja dekat Gate Bukit Kayu Hitam, tunggu la bas tu bergerak ikut giliran. Penumpang duduk saja diam-diam dalam bas. Bila dah sampai giliran baru semua akan turun dan pergi beratur untuk masuk ke Thailand. Bukit Kayu Hitam ni gate Malaysia dan proses yang sama akan berlaku sekali lagi di gate sebelah Thailand. Untuk pemegang passport Malaysia korang lalu saja auto gate. Ingat AUTOGATE sebab passport korang dah ada cip dan letak je atas mesin dalam auto gate tu. Ini di gate Malaysia. Dekat gate Thailand nanti manual sajoh.

Apa yang menariknya sepanjang perjalanan kitaorang tu, banyak benda pelik berlaku tau macam kitaorang nampak proses seludup orang. Hah! Seludup orang ok.. Pompuan tu macam rela je tapi. *Abaikan dia,LH nak bercuti.

Perjalanan dari gate Thailand ke Hatnya dalam sejam juga dan LH tak boleh tidur pun. *Excited


 Stesen Keratapi Hadyai







Sampai Hatnyai turun saja terus diserbu suruh naik tut tut. Damn! Rimas. tut tut ni akan bawak korang g ke agen pelancongan. Kat sana korang boleh pilih kemana van korang nak g dan kitaorang pilih ke KRABI.

Agen pelancongan kat Hadyai.

Yang tak bestnya sebab kitaorang tak ada amaun kecil untuk Thai Baht. Jadi nak bayar duit tut tut yang harga RM 2 tu dia taknak sebab duit besar semua. Jadi kitaorang terpaksa bayar duit van dulu baru bayar duit tut tut. Kisahnya kat sini kitaorang tak boleh nak jejalan cari dan survey harga van tu sebab terikat dengan orang tut tut tu. LH cuba nak bagi duit Malaysia tapi dia tak nak. *kekwat

Bila dah selesai semua kitaorang tunggu van tu dan sementara tu sarapan dulu. Jangan risau kat situ ada saja kedai muslim. Korang jalan saja sekitar tu sampai jumpa. InsyaAllah ada. Kitaorang makan nasi beriyani pepagi buta, yang pasti sedap. Rega tak ingat dah. Tapi rega tak jauh pun dengan harga Malaysia. Duit diorang tak jauh beza pun.

muka hazab sebab sempit

Van sampai naik dan bergerak ke Krabi.


p/s: Jangan lah duk rasa ikut jalan darat ni senang. van saja tukar 2 kali dengan dalam tu aircond cukup2 nak nafas saja. Kalau bawak family tu pergilah dengan flight. Tapi kitaorang ok sajo. Bukan setiap hari pergi sana jadi apa salahnya merasa jalan darat untuk yang backpackers.


Sambung part 2...


FACEBOOK LH: LANGSIR HITAM

You Might Also Like

3 comments

  1. Lagi lagi... Nak bacaaa.. Haha.

    ReplyDelete
  2. Stesen Pudu? Bukan Plaza Rakyat ke? Hehe. Anyway nice entry ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye eh Plaza Rakyat, hehehe.. kecik2 lagi panggil Pudu

      Delete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images