Dapur Teruna | Cupcake Hadiah Untuk Diri Sendiri

Sunday, January 06, 2013


Assalamualaikum

Apa khabar?Moga dirahmati selalu hendaknya...
Dah masukhari kedua untuk tahun baru.
Azam baru dah berjalan? hehehe.. Bosan kalau asyik sebut tentang azam sajakan?
Semua orang nak update FB pasal azam.Balikke topik asal..
Masa malam tahun baru korang sambut kat mana?

Aku kat rumah saja. Walaupun bujang,malasnak keluar.Perangaiaku memang jenis taksuka tempatsesak. Kalau ikut hati nak elak sesak ni,semua benda aku nak elakkan. Jadi disebabkan aku tinggal kat rumah saja masa malam tahun baru tu dan tak ada benda nak buat,maka terciptalah cupcake.
Sebenarnya ni adalah kali pertama aku mencuba untuk membuat cupcake dan nasib baiklah boleh di makan.Kekekekek...




Cantik tak? Gambar memang lah cantik...hehehe..Ni lah hadiah aku hadiahkan untuk diri sendiri sempena tahun baru hari tu. Sorang-sorang di rumah dengar mercun. Rindukan keluarga di kampung.. Ok resepi di bawah... Selamat mencuba..



Bahan-bahannya.

Tepung Gandum 1/2 cawan
Tepung Naik Sendiri(Tepung Kek) 1/4 cawan
Butter 1/2 cawan
Gula ising 3/4 cawan
Susu cair 1/2 cawan
Telur 3 biji(Gred A)
Esen Vanilla satu penutup botol dia.
Pewarna

Caranya.

Sediakan semua bahan dalam kuantiti yang dikehendaki terlebih dahulu.Nanti senang nak gaulkan.

Panaskan ketuhar suhu 180c dan susun cawan kertas atas bekas        pembakar.

Ayak kedua-dua tepung.Dicampurkan sekali pun tak apa.

Pukul butter dan gula sampai gebu atau dalam erti kata lain dia tukar jadi warna putih.

Masukkan telur putih sikit demi sedikit sampai habis. Kemudian pukul lagi sampai doh kembang dan ringan.

Kemudian masukkan telur kuning dan pukul lagisehingga kembang.

Kemudian masukkan tepung sedkit demi sedikit berselang seli dengan susu sejat.Pastikan ending selangseli ni dengan tepung.

Kalau xguna mixer pon boleh masa masukkan tepung ni,gunakan spatula dan guna kaedah kaup balik. (sesetengah mixerputaran paling perlahan pun masih kuat)

Akhir sekali warnakan ikut kesukaan.Kalau nak pelangikan asingkan bancuhan tadi dan warnakan dengan warna berbeza.

Masukkan dalam cawan kek dan boleh dibakar.

Semalam masa cubaan pertama aku masak dengan suhu 180c selama 25 minit tapi bontot cupcake tu berkerak,aku tak suka. Cubaan kedua aku masak selama 20 minit sahaja dengan suhu yang sama dan api dari atas dan bawah. Dan semuanya selamat.

Dari resipi aku tu ada petua yang aku ambil dari blog kak Azlita.Cantik sangat cupcake dia. Envi sangat. Korang boleh klik sini ---&gt; <a href="//fromintankitchen.blogspot.com/2012/01/butterfly-rainbow-cupcakes.html" title="Masam Manis" target="_blank">MasamManis</a>

Topping dia korang boleh menuntut dengan blog Masam Manis lah sebab aku tak pandai sangat.

Terima kasih dekat Makcik Jamlyah untuk resipi kek yang gebus ini..

Selamat Mencuba

Update 6 Jan 2013

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images