Dapur Teruna | Sambal Tumis Udang

Wednesday, January 09, 2013

Assalamualaikum..


Asal cuti saja nak bakar cupcake kan. Dah muak housemate aku nih. Jadi masa hujung minggu yang bila tah,aku merajinkan diri bangun pagi dan pergi ke pasar mencari udang.




Nak buat sambal Tumis Udang katanya. Siapa suka makan sambal? Aku biasa-biasa saja. Tapi kalau bulan puasa masa sahur ada SAmbal memang lajulah aku bersahur. Aduh..rindunya dekat mak. Dah masuk 5 bulan tak balik. Hujung bulan kalau cuti lulu saya balik yer mak. Malas nak melalut pepanjang. Jom kita cuba buat...

Bahan-Bahan

Udang - 8 ekor saiz sederhana
Bawang besar - dimayang
Minyak masak
Asam Jawa - 3sdb airnya

Bahan untuk buat sambal

Cili kering - 6 batang
Bawang besar - 2 ulas
Bawang putih - 1 ulas
Buah keras - 2 biji
Garam halus - 1/2 sdt


Caranya

Cili kering dipotong(digunting pon boleh) menyerong dan direbus sampai mendidih. Kemudian toskan dan basuh bagi mengeluarkan bijinya.

Kisarkan cilikering yang dah direbus tadi dengan semua bahan untuk buat sambal.

Tumiskan minyak masak. Kuantiti minyak masak ni iala 1/3 daripada kuantiti sambal yang dikisar tadi.

Tumis sehingga naik minyak. Dalam proses ni kuantiti minyak tu penting sebab kalau terlalu banyak minyak sambal korang nanti rasa minyaksajaj,tapi kalau sikit sangat pula,sambal korang tak naik minyak.

Bila sambal dah agak masak dan naik minyak,masukkan udang korang(pastikan basuh yer). Masak dalam sambal sehingga separuh masak dan masukkan bawang besar yang dah dimayang tadi.

Kemudian Masukkan air asam jawa.

Akhir sekali,sebelum menambah serbuk perasa korang rasa dulu sambal korang tu sebab tadi korang dah masukkan garam masa mengisar. Cara aku,aku tak masukkan Ajinomoto tapi aku gantikan dengan gula. Terserah pada selera masing-masing. Bila udang dah masak,dah boleh dihidangkan.

Petua- Kalau nak warna sambal kekal merah MakNgah pastikan gula tak dimasukkan awal. Masukkan last sekali. Sekali lagi paling last yer.

Selamat mencuba...

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images