Dapur Teruna | Sotong Masak Kunyit

Sunday, January 06, 2013



The most favourite food. Sebab apa?sebab aku ni hantu sotong. Kalau ada sotong dalam makanan tu makanya sotong dululah yang akan habis. Ni hidangan petang semalam sebenarnya. Bila dah tak ada idea nak masak apa dan kemalasan melanda diri,ini menu yang paling senang sebab campak saja terus jadi. Resipi sebenarnya dah ramai yang bagi macam dekat myresipi tu bersepah korang boleh dapat. Tapi aku tetap nak bagi resipi aku sebab mana tahu ada kelainan. Kan?

Bahan-bahan

1. Sotong(aku suka sotong saiz besar dan sederhana)
2. Asam jawa(guna airnya lebih kurang 3sdb)
3. Serbuk kunyit ( sekadar mewarnakan sotong)
4. Bawang besar (potong membulat)
5. Cili besar 
6. Perasa 

Caranya

1. Sotong dibasuh.dipotong dan di toskan. Ini bagi mengelakkan masa masak tu air sotong ni banyak sangat.
2. Panaskan kuali dengan dua sudu besar minyak masak.
3. Tumiskan bawang kecil yang dihiris sampai wangi.
4. Masukkan sotong yang dah di toskan tadi.
5. Masak sotong sampai separuh masak. Api jangan kuat dan jangan masak terlalu lama sebab nanti sotong jadi liat.
6. Masukkan serbuk kunyit sebelum sotong masak atau airnya kering. Gaulkan sebati.
7. Bila sotong dah separuh masak,masukkan bawang besar yang dah dihiris membulat tadi bersama cili besar.
8. Akhir sekali masukkan air asam jawa dan perasa. Kalau nak kuah lebih mssukkan air dahulu sebelum air asam jawa dan perasa.
9. Siap untuk dihidang.

(yang dalam gambar tu aku mixkan udang dan sotong)
Selamat mencuba....

update 6 Jan 2013

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images