Dapur Teruna | Kuey Teow Sup Thai(Siam)

Thursday, January 10, 2013

Assalamualaikum,selamat petang semua... Sihat?Moga sihat hendaknya. Cewah.. Macam nak mengacara pulak. kuikuikui..


Hari dah 10 Januari 2013. Cepat masa berlalukan. Baru 10 hari dalam tahun baru rasa dah macam-macam yang berlaku. Banyak pulak aktiviti aku bulan Januari ni. Tadi pagi aku bangun saja terus jalan-jalan seorang diri. Korang tahu ke mana? aku 'blogwalking' lah. Saja mengintai tengok apa yang menarik di sana.Maklumlah blog ni kan blog baru,jadi mana na ada followers lagi. Sebelum nak ada followers biar aku follow diorang. Tengah jalan-jalan tadi baru aku tersedar akan inti pati blog aku ni. Tajuk blog Bachelor's Diary,tapi penuh dengan resipi saja kan? hehehe... Ok,lepas ni aku campur adukkan segala aktiviti ok.



Tadi pagi kawan dari Kedah telefon ajak keluar. Walaupun malam ni kena kerja,keluar jugaklah dah kawan datang dari jauh. Tak elok pulakkan.Aku pun mengemaslah apa yang patut sebelum keluar. Takkan nak tinggalkan bilik bersepah pulakkan? Betul tak?



Mengemas punya mengemas sampai ke dapur aku mengemas dan sekali aku teringat sesuatu. Ada menu menarik dari utara yang aku nak kongsikan. Menu ni semua gara-gara kawan sekerja akulahyang asal dari utara bawak masa kerja. Kuey Teow Sup Thai atau Kuey teow Sup Siam. Kalau balik kampung aku mesti pergi beli dekat 'nat' (pasar tani pagi) hari Sabtu di Balai Baru. Siapa orang Perlis mesti tahu. Kat sana ada satu kedai yang best jual ini makanan. Siapa yang nak cuba jom kita tengok resipi.

Bahan-bahannya.

Kuey teow satu bungkus
Kangkung 1 ikat (Dipotng dan dicelur)
Serbuk Paprika
Serbuk Lada hitam
Kacang tanah (dikisar halus)


Sup Ayam

Isi ayam
Bawang Besar1 biji (dibelah 4)
Bawang Putih 3 biji dihiris halu
Halia satu inci
Lada sulah 1/2 sdb

Cara-caranya

Rebus ayam tanpa air dengan halia dan bawang sampai ayam separuh masak. Ini petua mak aku sebab nak elakkan bau ayamyang kuat sangat. 

Masukkan 3 cawan air dan serbuk lada sulah. Biarkan mendidih dan ayam empuk. Serbuk perasa dan garam jangan lupa yer. Ini sendiri punya rasa. Toskan Isi ayam tadi dan carik carikkan dan asingkan daripada sup.

Bila sup dah siap ketepikan. Bersihkan kangkung dan celurkan.Jangan terlampau lama nanti dia hilang rangupnya. Ketepikan.

Goreng bawang putih yang dah dihiris sampai garing dan keperangan.Isi dalam bekas termasuk minyak menggoreng sekali. Ketepikan.

Bila semua bahan dah siap. Bolehlah isikan Kuey Teow tu dalam mangkuk dan isikan semua bahan-bahan yang dah disediakan tadi. rahsia kesedapan makanan ni pada aku sebenarnya terletak pada serbuk paprika tu. Kalau pakai yang halus sangat dia kurang umph. Kalau dapat beli yang sederhana kasar memang sedap.

Pada yang kurang gemar rasa bawang putih,taknak taruk pun tak apa.

Selamat mencuba. Nak bersiap nak ke Ikea cari pinggan baru. Gigih tak aku platting?




p/s: Nanti saya bahasakan diri cik itam lah. Xsenonoh pulak bahasakan aku. Macam kasar kan?





You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images