Dapur Teruna | Profiteroles Si Bujang

Wednesday, January 09, 2013

Assalamualaikum dan selamat tengah hari semua. Sihat?
Aku sihat saja.


Kisahnya semalam teringin nak makan profiteroles(jenuh belajar menyebut dengan hsmate). Ni semua gara-gara tertonton Anna Olson punya rancanganlah ni. Korang ada tengok tak channel AFC tu. Huish dia punya eclair dengan profiteroles mantap sangat. Rasa mennilat jari sangat. Kena pulak masa aku balik kerja semalam hsmate aku da prepare nak buat Red Velvet katanya. Lagi lah membuak semangat aku nak menyibuk. Hahahahaha... Jadi aku pun mengigihkan diri walaupun tekak rasa perit sebab sakit tekak dan badan seram sejuk nak demam. Yang bestnya buat benda alah ni ialah bila filling tu. Haishh.. Aku suka sangat part tu. Satu filling satu masuk mulut. Hehehe... So korang nak tau resepinya? Resepi ni aku tengok dari blog kegemaran blog Masam Manis dengan blog Citarasawan. Aku tengok resipi diorang dan aku gubah cara aku sendiri. Aku kan amatur. Hehehe.. Jom kita tengok macam mana nak buat benda alah bernama profiteroles nih.

Bahan.

1. Air 120ml
2. Susu segar 50ml
3. Mentega 80g
4. Tepung gandum/tepung kek 100g
5. Esen vanila 1/2 tsp
6. Telur saiz A tiga biji


Caranya-

Mentega tu korang cairkan dengan susu dan air tu dengan api yang slow. Slow jer. Bila dah cair korang kacau.

Tutup api dan masukkan tepung yang dah di ayak tadi ke dalam mentega yang dicairkan dengan susu dan air tadi. Aku ikut petua kak Ita,masuk jer tepung terus kacau sampai tak melekat dekat periuk.

Bila dah sebati buka api sekejap,dan kacau sampai ada warna putih lekat dekat dinding periuk.

Pastu angkat dan swjukkan. ( boleh lah g ngemas dapur korang tu sementara menunggu benda ni sejukkan)

Bila dah sejuk korang masukkan sebiji telur dan pukul sebati. Kemudian masukkan telur yang selebihnya satu satu sampai adunan boleh dipipe. Adunan dia lembut tapi macam liat liat sikit.

Kemudia bolehlah dipipekan atas loyang. Jangan lupa panas kan ketuhar korang sebelum membakar yer. Panaskan ketuhar pada suhu 200c. Kemudian bila membakar turunkan suhu ke 190c dengan api atas bawah selama 25 minit.

Owh lupa,sebelum masukkan loyang korang dalam ketuhar,aku basahkan jari aku dengan susu dan tekan muncung tajam adunan tu supaya bila masak dia bulat elok saja atas dia. Basahkan guna air biasa pon bolehhhh...

Thaz to dua blog yang menyediakan resipi menarik ini.  filling dia aku tak sediakan resipi sebab aku beli yang dah siap dekat kedai. Aku guna strawberry filling. Sedap dan kena.

 
Ni rezeki kawan2 kerja hari ni. Selamat mencuba semua.


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images